ETTEVÕTTE HINDAMINE. MÜÜGIMATERJALI KOOSTAMINE. MÜÜJA/OSTJA ESINDAMINE ja NÕUSTAMINE OSTU-/MÜÜGIPROTSESSI KÄIGUS.

Ettevõtte ostu- ja müügiprotsess

  1. Ettevõtte müügiks ettevalmistamine: väärtust vähendavate mõjurite kaardistamine, raamatupidamise korrastamine, optimaalse maksustamise analüüs, lepingute läbivaatamine, müügieelne restruktureerimine jms.

  2. Ettevõtte hoolsusauditi ehk due diligence’i tegemine: Hoolsusauditi käigus läbiviidavaid auditeid on erinevaid: finants-, juriidiline-, maksu-, keskkonna-, juhtimisanalüüs jne, sõltuvalt tehingu eesmärgist ja asjaoludest. Teostatud hoolsusaudit annab ostjale kindlustunde ja toob välja riskid, millega ostu-müügi lepingu koostamisel ja tehingujärgselt peab arvestama. Ka müüja jaoks on hoolsusauditi tegemine oluline, sest selle käigus võivad ilmneda olulised detailid või varad, mis lisavad ettevõttele väärtust või annavad uued välja tulnud detailid müüjale võimaluse parandada lepinguid, aruandeid või muid asjaolusid enne müügitehingut. Kõik hoolsusauditi käigus leitu saab lugeda ostjale teatatuks ning selle eest müüja pärast tehingut ei vastuta.

  3. Ettevõtte müügistrateegia väljatöötamine ja potentsiaalsete ostjate leidmine: ettevõtte väärtuse hindamine (tulumeetodid, turumeetodid, varapõhised meetodid), tehingu hinna kujundamine, müügimaterjalide ja dokumentatsiooni koostamine, potentsiaalsete ostjate kaardistamine ja ostjate sobivuse analüüsimine.

  4. Läbirääkimiste esimene etapp: Suheldakse ostjaga ja teostatakse taustauuring ostjale, et veenduda ostja siiruses (on üsna palju “ostjaid”, kes mängivad ostjaid, et saada väärtuslikku siseinfot), võimekuses (on siiras soov osta, aga ei oma selleks rahalisivahendeid) ja mõistlikuses (ostjad, kes ostavad ainult siis, kui saavad põhimõtteliselt tasuta).

  5. Konfidentsiaalsuslepingute sõlmimine verifeeritud potentsiaalsete ostjatega ja läbirääkimiste teine etapp: Ostuhuvilistega sõlmib müüja konfidentsiaalsuslepingud, mille järel müüja saab tutvustada müüdava ettevõtte äritegevust, kartmata tundliku info levimist. Toimub parima lahenduse leidmine mõlemale osapoolele läbi konstruktiivse argumenteerimise ja selgitamise.

  6. Ostja teeb esialgse pakkumise: See on esimene dokument, mida müüja ja potentsiaalse ostja vahetavad. See kirjeldab üksikasjalikult tehingu põhikomponente ja hõlbustab läbirääkimiste lõpptingimusi. Antud pakkumine ei ole siduv.

  7. Läbirääkimiste kolmas etapp: esialgsete pakkumiste vahelt valitakse välja kõige sobilikum ja potentsiaalsem, kellega liigutakse edasi läbirääkimiste järgmisse etappi. See etapp lõppeb ostja siduva pakkumise esitamisega, mille müüja aktsepteerib.

  8. Ostu-müügilepingu koostamine, dokumentatsiooni ettevalmistamine ja tehingu sulgemine.

Miks osta olemasolev ettevõte?

  1. Olemasoleva ettevõtte ostmine on rahaliselt ja ajaliselt säästlikum kui uue ettevõtte asutamine ja selle nullist ülesehitamine

  2. Soetatud ettevõte hakkab koheselt sissetooma müügitulu ja puudub ettevõtte käivatmisele kuluv ooteaeg, mis võib mõnikord väljenduda aastates (eriti majanduslanguse perioodil).

  3. Puudub risk, et ettevõtet ei suudeta käima tõmmata, sest lojaalsed kliendid ei soostu ületulema uude ettevõttesse. Uue ettevõtte äririsk on palju suurem kui toimiva ettevõtte majandustegevuse jätkamine.

  4. Turg on omaks võtnud olemasoleva kaubamärgi ja usaldab seda. Uue kaubamärgi turuletoomine sisaldab riski, et turg mingil põhjusel ei võta seda omaks.

  5. Verifeeritud ja usaldusväärsed tarnijad ja partnerid. Hea ja usaldusväärse tarnija leidmine võib osutuda kalliks või lausa hävitavaks protsessiks, eriti kui tegemist on välismaise tarnijaga.

  6. Olemasolev käive ja tugevad krediidinäitajad võimaldavad saada laenu, kaasata investoreid või teostada muid äritehinguid, mis eeldavad käibega, usaldusväärse ja hea krediidireitinguga ettevõtte olemasolu.

  7. Võimalus koheselt taotleda erinevaid investeeringutoetusi.

  8. Võimalus koheselt osavõtta erinevatest hangetest.

  9. Saate oma tegevuse kiiresti üles ehitada millelegi kindlale ja olemasolevale, näiteks müügiajaloole ja turunduskanalitele. Uute toodete või teenuste turule toomisel on olemasolev müügiajalugu ning müügi- ja turunduskanal väga suureks eeliseks.

  10. Ettevõtte ostmisel tuleb kaasa tohutul hulgal väärtuslikku siseinformatsiooni turu toimise kohta, konkurentide, tarnijate, klientide käitumise kohta, milliseid ja kuidas vigasid vältida ning mis-kuna-kuidas toimib. Uue ettevõtte loomisel hakate kõike seda oma kalli raha ja aja eest ise väljaselgitama.